Saturday 16 May 2015

KEHIDUPAN

Kehidupan. Terlalu luas maknanya. Kehidupan itu ada kalanya memeritkan, ada kalanya menggembirakan. Adakah itu semua telah ditakdirkan? Bukankah kita sendiri yang memilih untuk hidup? Bukankah kita sendiri yang memilih cara hidup kita? 

Dalam hidup ini, selagi kita masih punya nyawa, selagi kita punya akal untuk berfikir, bukankah kita punya banyak pilihan? Ada yang memilih untuk ke kiri, ke kanan, ke hadapan, ke belakang. Walau apa pun jalan yang kita pilih, itulah yang mencorakkan kehidupan kita. And, still, we can choose to stay. 

Untuk menghadapi hidup, kita kadang kala tersalah buat pilihan. Kononnya, kita rasakan bahawa pilihan itu adalah tepat. Namun, apabila kita sedar, kita tahu pilihan itu salah. Kita menyesal. Namun, tidakkan kita patut bersyukur dengan kesalahan itu? Sebab, tanpa berbuat salah, adakah kita akan tahu apa yang sepatutnya betul? Kita belajar dari kesilapan. Seperti kanak2, kita degil, kita panjat pokok. Once, kita jatuh, kita sakit, kita menangis, tapi, adakah itu tandanya kita perlu berputus asa? Dan, kita belajar, panjat pokok pun ada caranya dan, kesalahan itu tidak salah. 

Orang kata, kadang2, kita di atas, dan kadang2 kita di bawah. Ya, benar. Cuba throwback our life. Pernah tak kita merasa sedih? Pernah tak kita merasa xde semangat untuk menghadapi hari esok? tapi, kita tetap bangun dan hadapinya, dan kini, lihatlah sekeliling kita. Apa yang sudah kita capai? Tidakkah kita patut berasa bangga dengan diri kita? Ruginya dengan mereka yang tidak bersyukur dan berputus asa. Betapa penakut dan pengecutnya diri mereka. 

Tapi, pernah x, kita fikir, untuk apa kita hidup? Adakah untuk mencari kekayaan? Adakah untuk menunjukkan kita bijak pandai? Adakah untuk mencuri perhatian ramai? Bagi saya, TIDAK. Kita hidup untuk beribadat. Semuanya kerana Allah Taa'la. Kadang kala kita lupa untuk mengucap syukur, kadang kala kita lupa Allah itu ada dan kita melakukan sesuatu itu hanya diniatkan untuk diri kita, agar mendapat kesenagan dunia. Tapi, bukankah rezeki itu datangnya daripada Allah Taa'la? Bukankah kita patut niat bahawa, apa yang aku lakukan hari ini adalah kerana Allah Taa'la? dan, bukankah kita patut bersyukur dengan pemberianNya? 

Jika apa yang dilakukan hari ini tidak sebaik yang dirancangkan, tidak perlu salahkan takdir. Anggaplah itu satu ujian dan balik muhasabah diri. Adakah kita terlupa sesuatu dengan Allah Taa'la. Kadang-kadang, Dia sengaja menguji kita kerana untuk memberi kesedaran. Mungkin kita terlalu alpa, terlalu megah dengan dunia kita hingga kita lupa, Allah itu ada. 

Saya bukan ustazah, bukan juga manusia yang alim, bukan juga dilahirkan dalam keluarga yang mengamalkan Islam seluruhnya.Ya, saya bertudung, menutup aurat. Tapi adakah saya betul2 menutup aurat? Sedangkan, bentuk tubuh masih lagi terlihat? Astagfirullahalazim. Tapi, apabila kesedaran itu mengetuk pintu hati, apa salahnya jika kita mencuba untuk mengamalkan Islam itu sendiri. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Belajar slow-slow, Insyaallah, pasti dimudahkan. 

Bersyukurlah dengan kehidupan hari ini untuk hari esok.
Alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment