Saturday 19 September 2015

Pertemuan & perpisahan

Pertemuan dan perpisahan dalam hidup kita sememangnya satu realiti yang sentiasa berlaku. Jika hari ini kita bertemu dgn seorang rakan sekolah, esok kita akan berpisah jua. Kita kemudian bertemu pula rakan baru di kolej atau universiti dan berpisah setelah tamat pengajian. Ini semua kerana tuntutan pertemuan itu akan berjumpa dgn perpisahan, ianya satu lumrah. Yang hidup pasti akan mati.

Namun, di sebalik pertemuan dan perpisahan, punya satu hikmah yang tidak terjangka. Jika hari ini kita berjumpa orang miskin, ianya untuk mengajar kita erti 'sharing'. Jika hari ini kita berjumpa dgn golongan cerdik pandai, ianya untuk kita sedar bahawa ilmu itu perlu sentiasa dicari dan dipelajari. Jika hari ini kita berjumpa dgn insan serba kekurangan, ianya untuk mengajar kita erti bersyukur.

Begitu juga dengan perpisahan, punya sebab yang tersendiri. Jika hari ini kita berpisah dgn kedua ibu bapa, ianya untuk kita belajar berdikari. Jika hari ini kita berpisah dgn rakan-rakan, ianya untuk mengajar kita erti penghargaaan dalam hubungan. Jika hari ini kita ditinggal kekasih hati, ianya dpt mengajar erti sebuah cinta yang indah dan kesakitan yang dlm yang mampu menguatkan hati.

Justeru itu, setiap perpisahan dan pertemuan mmh tidak dpt dipisahkan. Seolah kembar yang sentiasa bersama.

Redhalah dgn setiap ketentuan kerana pertemuan dan perpisahan punya nilainya sendiri.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment