Sunday 28 January 2018

ROAD TO BE CIVIL SERVANTS: PENGESAHAN DALAM PERKHIDMATAN

Assalamualaikum.

Rasanya perkara ini boleh dikongsi. Hurm, jika anda-anda ada terbaca la kan, di kala ini, pada tarikh 29.01.2017, saya belum lagi disahkan dalam perkhidmatan awam. Ini kerana, saya belum memenuhi syarat-syarat berikut:

1. Menghadiri kursus Program Transformasi Minda (PTM) dengan jayanya dalam tempoh 3 tahun. 
2. Menghadiri dan lulus Peperiksaan Perkhidmatan Awam dalam tempoh 3 tahun

Macam mana kalau lebih 3 tahun, tapi belum sah dalam perkhidmatan? Hah! yang ni ada prosedur lain. Tak perlu nak cerita, nanti komplikated pulak. So, why not, kita fokus on 2 point kat atas tu je.

Sebagai penjawat awam yang baru, ada beberapa perkara yang perlu dilakukan sebagai syarat untuk disahkan di dalam perkhidmatan awam. Antaranya adalah 2 point di atas. Ianya wajib dilaksanakan dalam tempoh 3 tahun selepas melapor diri. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan kita diberhentikan oleh kerajaan.

Program Transformasi Minda (PTM)

Apa itu PTM? Saya sendiri kurang pasti. Yang ni saya akan cerita once dah balik dari kursus. Pasti ada modul-modul yang berkaitan kewarganegaraan dan lain-lain modul yang saya tak tahu. Tak apa, nanti saya akan ceritakan dalam sambungan seterusnya.

Peperiksaan Perkhidmatan Awam gred N29

Ok, saya share sikit setakat yang saya tahu. Peperiksaan ini perlu dimohon secara atas talian (Online) di laman sesawang JPA ( https://www.kompetensi.jpa.gov.my/peperiksaan/). Kat situ siap ada jadual, & sukatan pelajaran yang kita perlu study. So, pandai-pandai la tengok. Semua soalan adalah esei, jangan mimpi nak soalan objektif.

Once saya dah tahu sukatan pelajaran yang perlu study, adalah la sikit godek-godek pak cik google kot-kot la boleh membantu mencari past question. Tapi hampa, ada sikit je.. Ya Allah, tiba-tiba akak rasa serabut dik. Tapi, tak pe, ORANG LAIN BOLEH, KITA PUN MESTI BOLEH, kan?

Jadi, saya dah daftar online peperiksaan tu, dan dijadualkan pada bulan 05, 2018. Jadi, once saya dah exam, saya akan share kat sini jugak.

Lulus / Gagal

Lulus atau gagal dalam peperiksaan akan diberitahu kemudian. Kita boleh check nanti. So, yang ni pun saya akan share. Insya-Allah. Semoga lulus dengan jayanya. Amin.

Kesimpulannya, sapa cakap kalau dah kerja xpayah study.? Bohong lah.. see.. kita perlu study. Banyak buku nak kene beli.

SEBELUM MENJADI PENJAWAT AWAM

Sebelum jadi penjawat awam, bagi jawatan Penolong Pegawai Tadbir N29 ni, kita perlu hadapi 2 perkara:

1. Peperiksaan kelayakan (Online)
2. Temuduga.

Tips temuduga? Tak ada tips sangat pun, cuma berdoa pada Allah, serahlah padaNya. Tapi jangan tak buat persediaan langsung. Saya habiskan duit beli buku temuduga kerajaan. Habis semua dasar baca, tapi tak ditanya pun. Tengok soalan trick yang biasa ditanya dan cara untuk menjawab. Teruskan praktis depan cermin. Nanti kalau rajin, saya share experience saya interview kerajaan. Moga membantu nanti. Insya-Allah.   

So, dah lulus dua ni, jangan ingat boleh relek.. tu, ada lagi nak kena buat. So, good luck pada korang yang ada temuduga kerajaan dan kepada korang yang akan hadapi peperiksaan perkhidmatan awam bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan. 

Ok lah, setakat ni dulu.
Pape roger k!

Nantikan sambungan seterusnya, bahagian 2.

Terima kasih.

1 comment: