Sunday 8 November 2020

MIMPIKAN JODOH

 Assalamualaikum.

Lama dah x menulis. Sekarang ni PKPB, jadi rasa bosan jugak kat rumah. Selalu fikir content apa yang nak ditulis dalam ni. 

Petang ni, tengok rancangan Tafsir Mimpi dekat channel Astro Oasis. Sambil mendengar tu, tiba-tiba teringat dekat mimpi sendiri lama, 3 tahun lepas. Tahun 2017.

Mimpi ni berlaku sebelum sis dapat keje kt Putrajaya. Exactly sebelum sis dapat tawaran keje gomen. 

Masa tu sis umur dah 27 tahun. Keinginan untuk berkahwin tu dah ada, cuma sis xde calon. Sis salu mohon dengan Allah untuk temukan jodoh. Doa tu bukan saje lepas solat, tp anytime bila sis rasa sis nk teman.

Satu malam, sis mimpi. Dalam mimpi tu, fikiran sis dalam keadaan yang serabut, penuh dengan masalah. Allah swt je tahu tahap serabut sis tu. Memang penuh dengan masalah. Sis berjalan dan hampir terjatuh dari tebing.


Tiba-tiba, sap!! Ada tangan lelaki pegang tangan sis. Dia gendong sis atas belakang dia. Sis letak muka sis atas bahu dia. Sis gigit- gigit dia. Sis buat apa saja kt dia. Tapi dia xcakap apa pun. Dia tenang je. Dia hanya berjalan dan terus berjalan ke arah tempat yang ada bangunan tinggi. Tapi tak sampai-sampai pun. Perjalanan tu tak ade tujuan atau destinasi. Tapi dengan dia. hati sis rasa ketenangan yang tak dapat digambarkan. Kami seolah-olah menghayati masa itu tanpa sepatah kata pun. Hanya hati masing-masing yang memainkan peranan.

Masa tu sis harap sis tak akan terjaga dari mimpi tu. Sis nyaman dan suka dengan perasaan tu. Sis xtengok pun muka dia. Sis xkenal. Tapi sis sangat suka dan tenang dengan dia. 

Dan... walau macam mana kita berharap, kita pasti akan tersedar dari mimpi itu. 

Rasa nyaman masih lagi menyelubungi hati sis. Tiap malam nak tidur, sis akan berdoa untuk berjumpa lagi dengan si dia. Untuk merasai ketenangan dan nyaman hati. Bagi sis, x pela xde jodoh kt dunia, dalam mimpi pun dah cukup. Tapi, Allah xbagi. Tiap hari sis tunggu mimpi tu lagi. Menunggu kehadiran jejaka yang tidak dikenali untuk menarik tangan sis lagi sekali. 



Dan.. mimpi tu xpernah muncul.


Telah tiba masanya untuk sis lapor diri di Putrajaya. Mimpi itu pun sis lupakan dan sesekali berharap sis akan berjumpa orang yang dapat membuatkan sis punya perasaan begitu. Namun, mimpi kan mainan tidur. Jadi, sis pujuk hati untuk menerima kenyataan bahawa mimpi ini pun mainan tidur.

Sis langsung xfikirkan mimpi ni lagi. Teruskan kehidupan seperti biasa. Lupakan mimpi ini.

Sehinggalah sis kenal suami sis. Terjawab segala persoalan sis. Sis yakin, Allah swt telah memberikan petunjuk jodoh sis dalam mimpi tersebut. Perasaan tenang, nyaman yang pernah sis rasai dalam mimpi tersebut hadir tatkala sis bersama dengan suami sis. Allah swt saja yang mengetahui segalanya. 

Yang ajaib sekali, mimpi sis tu rupanya ada sambungan. Suami sis menceritakan bahawa, dia pernah bermimpi menggapai tangan seorang perempuan yang penuh dengan masalah, serabut. Dia pimpin tangan tersebut agar tidak tersesat lagi. Tambahnya lagi, dia juga tidak pernah nampak wajah perempuan itu, sama seperti sis tidak pernah melihat wajah lelaki itu. Mimpi itu tanpa sepatah kata. Hanya hati yang berkata-kata.Tapi, dia lelaki, mana pernah amik port dengan mimpi begitu.

Dan, there u are. Semuanya telah terjawab.

Sis xtahu mimpi ni dari Allah swt atau syaitan. Tapi, sis yakin bahawa mimpi ini membawa kebaikan kepada sis dan suami, dan yakin inilah petunjuk yang Allah berikan kepada hambanya yang selalu meminta. 

Sis harap perkahwinan sis dan suami akan kekal hingga akhir hayat kami. InshaAllah, kami mahu bersama hingga ke syurga Allah swt. 

Sekian.

Terima kasih. 

No comments:

Post a Comment