Monday 18 March 2013

MAMA AND FAMILY

Bila cakap family, apa yang terlintas dalam fikiran kornag yang baca entry ni? Law aku, mesti aku terbayangkan kampung halaman aku yang nun jauh di Kota Bharu, Kelantan. Pastu, aku terbayang mama yang aku sayangi, abah, adik- adik aku dan xlupa juga pada kucing- kucing kesayangan kat umah tu. Memang aku rindu sgt dengan semua yang ada kat kampung tu. 

So, bila aku terbaca anak buang mak, buang ayah, buang family, aku terfikir, apa jenis manusia la dorang ni? Aku ni, pape pun, mesti teringat kat mama aku. Sebelum aku wat apa- apa keputusan, mesti aku tnya pendapat mama dahulu. Dan, orang yang paling aku rindu sekarang dan selamanya ialah MAMA. 




Memangla mama aku ni garang, tp, dalam garang tu, ada sportingnya. Apa beza Mama kita dengan adik beradik kita? Law aku, beza sangat la. Masa eksiden, sapa yang susah payah mandikan aku? Sapa yang susah payah pakaikan baju utk aku? Dan, sapa yang jd xtentu hala masa dpt berita eksiden aku? MAMA!! Mama la orang wat semua benda tu. Dan guess what, sapa orang pertama yang aku harapkan masa aku susah? Masa aku sakit, terlantar atas katil kat sepital? MAMA!! Mama la orang pertama yang aku nak masa tu, aku xperlukan sape2 pun, melainkan mama. 

Then, bila aku perlukan pertolongan, orang pertama yang aku akan kol adalah family aku. Aku xakan cari kekawan, mesti aku cari family dulu. Sebab apa? Sebab ikatan family tu lebih kuat daripada rakan- rakan. Dan, family xpernah berkira dan lbh senang utk bertolak ansur. 

So, aku xfaham kenapa ade orang sanggup buang mak, ayah, adik, kakak, abang sume tu. Mana nilai kekeluargaan mereka? Aku sering terfikir, betapa malangnya orang yang punya anak seperti itu. Dilihat anak orang menjaga ibu bapa, tp, anak kita? Astagfirullahalzim.. Mungkin, ada silap die di mana2 dulu meyebabkan Allah menghukumnya begitu. 

Semoga aku akan sentiasa ingat jasa dan pengorbanan Mama dan family aku. Aku xmahu jadi kacang lupakan kulit. Semoga dijauhkan sifat yang begitu. Aminn...




So, until next time,
TQ,
~ May be peace upon you ~

No comments:

Post a Comment