Saturday 16 June 2012

SELF- ACTUALIZATION

Menurut teori Hierarchy of Maslow kan.. pencapaian manusia yang paling atas sekali adalah KEPUASAN  DIRI (self actualization)

Ia bermula dengan pychology ---> safety ---> social---> esteem ---> self- actualization..

Well, aku taw ade yang xpaham benda.. xpe la.. aku bukan nak fokus benda tu pun.. aku nak fokus pada Self- actualization.

Berapa ramai yang sudah mencapai kepuasan diri??? Aku belum capai lagi. Kepuasan diri ni termasuklah semua kehendak kita telah dicapai dan memang da xade da benda yang kita boleh capai.

Macam aku.. banyak lagi yang xdicapai.. so, masih xde lagi self- actualization. Aku nak buat Master, kerja PTD, nak kembangkan bakat potensi diri. Well, aku rasa aku ni boleh cakap depan orang ramai.. tapi, kurang practice kan, tu kadang- kadang gagap tu. Tapi, seriously, ada pegawai bank beritahu aku kan, sape2 puna still akan rasa gemuruh bila cakap depan orang ramai.. cuma, yang membezakannya adalah pengalaman. Semakin banyak pengalaman, semakin pandai orang tu kawal rasa gemuruh. Hurrmm.. aku rasa itulah yang xade dalam diri aku.. Well, aku kena belajar banyak lagi.

Dan.. speaking... Still, kadang- kadang tu kelam kabut lagi. Aku pun xsure la kenapa, sebab lama xpractice kot.. Ni nanti, lps degree, nak kerja, kena interview dulu.. Dalam BI lagi.. Macam mana la aku nak hadapi semua tu?? So, aku kena persiapkan diri dari sekarang la.. Ishh.. takut plak aku rasa..

Dan... dalam hidup ni, masih banyak lagi perkara yang kita xtaw.. tapi, kadang- kadang ada orang yang bodoh sombong ni.. dorang anggap, dorang dah banyak pengetahuan. Eleh.. setakat belajar tengok buku.. itu bukan pengetahuan... Bagi aku, pengetuan tu adalah bila kita aplikasikan apa yang dipelajari dalam kehidupan kita, dan kita perolehi pengalaman. Itulah pengetahuan. So, mcam mana kita nak taw pasal perkara yang kita xtaw?? Bagi aku, kita kena explore lagi.. Yang dapat belajar ke luar negara tu.. Syukurlah sebab anda berpeluang untuk tambag pengetahuan.. Tapi, yang macam aku, belajar dalam negara... kitorang kena rebut peluang, nak pergi exchange student la, konference la dan mcm2 lagi.. semata- mata nak ke luar negara.

Well, aku xtaw la dorang yang lain apply tu sebab nk p timba ilmu ke, atau jalan- jalan.. As for me, aku pergi nak timba ilmu sebab aku suka sangat belajar perkara baru yang pelik dan unik.. :) Itulah sebenarnya matlamat self- actualization aku... :)

So, untill next time,
TQ,
~ May be peace upon you ~

No comments:

Post a Comment