Tuesday 20 March 2012

MISI: KURANGKAN BERAT BADAN!!

Pada malam yang dingin lagi nyaman ini, aku terasa gembira dan tenang. Perutku sudah ku isi dengan nasi kerabu yang dibeli di pasar malam Bangi. Sedapnya hingga menjilat jari. So Good.. bak kata KFC. Namun, kekenyanganku bukan seperti rasa kenyang sebelum ini. Sebelum ini sememangnya aku terlebih kenyang. Mulai hari ini, aku mahu berdiet. MISI: KURANGKAN BERAT BADAN!!

Dalam beberapa hari ini, aku tersedar bahawa berat badanku mula bertambah. Ini mungkin disebabkan tabiatku yang suka makan tidak mengira waktu dan makanan. Bila perutku mula memberi salam, aku akan mula menjawabnya, mencari makanan yang boleh dimakan. Makanan itu tak lain, dan x bukan, PIZZA ataupun KFC. Ada juga aku makan laksa penang dan mee kari dalam satu masa. Nasi pula aku makan pada waktu tengah hari. Jika lapar lagi, aku juga akan turut memakannya sebagai makan malam. Lihatlah, betapa banyaknya aku makan. Rakan- rakan sudah mula menegurku, aku nampak semakin berisi. Ya Allah, aku tidak mahu itu terjadi. Jauhilah aku...



Oleh kerana itu, aku telah merancang untuk berdiet. Aku pun sendiri tidak pasti sama ada dietku ini berkesan atau tidak. Insyallah.. akan berkesan. Aku akan kurangkan kuantiti makanan aku, banyakkan minum air masak berbanding air sejuk dan melakukan banyak pergerakkan. Aku mahu menjadi seperti sebelum ini. Ya Allah, bantulah hambamu ini..

Zaza Zali, Berry, aku mitak maaf sebab tak dapat join korang jogging tadi, al maklumlah, aku ke pasar malam petang tadi. Sampai bilik, badan aku sudah pun keletihan. Dan, sekarang, aku sudah mulai rasa mengantuk. So sorry... :)

So, untill next time,
TQ,
~ May be peace upon you ~

No comments:

Post a Comment